Kan et højbed placeres kun 50 cm fra bøgehæk?

I vores meget lille rækkehus have ville vi gerne etablere højbede langs hæksiderne. Hækkene er bøg. Afstanden fra hækkene vil være ca. 50 cm.

Men tåler hækkene det?

Med venlig hilsen
Sanne Holm Larsen, oktober 2013

Svar

Højbedene vil i sig selv næppe få den store betydning, men hvis det er et led i planen, at der skal være vedvarende trafik på de 50 cm mellem bedene og hækken, kan komprimeringen føre til symptomer på iltmangel (= døde rødder).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan et højbed placeres kun 50 cm fra bøgehæk?