Nye hækplanter skal købes – men hvilken art er det?

aksbærmispel hæk

Hækken i november – dette billede var ikke nok til at kunne bestemme arten. Foto: Lone Lentz

For 16 år siden fik jeg plantet en løvfældende hæk. På grund af ombygning, mangler jeg nu nogle hækplanter.

Den er hurtigsvoksende og hvert år klipper vi den min. 0,5 meter tilbage. Den breder sig ikke, men stammen er forholdsvis horisontal voksende. Bladene er ikke voldsomt store, og fuglene elsker at sidde i hækken, hvilket var grunden til jeg valgte den hæk. Har aldrig set hækken bærer bær. Den ses faktisk sjældent i haverne, i villakvarterne.

Kan nogen hjælpe mig med et navn?

hæk af aksbærmispel

Hækken lige efter udspring. Foto: Lone Lentz

aksbærmispel som hæk

De sidste blade på hækken. Foto: Lone Lentz

Med venlig hilsen
Lone Lentz, november 2013

Svar

Med de yderligere tilsendte billeder står det klart, at der må være tale om aksbærmispel, Amelanchier spicata. Den har lodrette hovedgrene, ret små, ovale blade, hvide blomster i oprette stande og blåviolette bær. Høstfarven er gul til rødligt-orange.

Det synes mærkeligt, dog, at der ikke er set bær på planterne, men det kan skyldes, at fuglene er meget glade for bærrene og/eller, at hækken bliver klippet under eller lige efter blomstringen.

Det burde være let at skaffe nye planter, men vær opmærksom på to ting: for det første sælges de i bundter á 25 og for det andet fremkalder arten det, der kaldes »jordtræthed«. Derfor bør jorden skiftes ud i 25 cm dybde og en radius på ca. 50 cm, regnet fra midten af den udgåede plante. Jorden kan lettest byttes ud med jord fra køkkenhaven, hvor jordtrætheden ikke får nogen form for betydning.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Nye hækplanter skal købes – men hvilken art er det?