Passer det, at liguster vokser hurtigere end bøg?

Vi skal have plantet en hæk i vores forhave til at skærme af for nysgerrige blikke. Vi foretrækker en bøgehæk frem for liguster. Vi er dog lidt bekymrede for, om bøgehækken vil behøve mange år for at vokse sig stor (160–180 cm). Passer det, at liguster vokser hurtigere end bøg?

Vi har også overvejet den dyrere løsning; at plante en færdighæk for at få noget højde på med det samme. Kan dette anbefales?

Med venlig hilsen
Malene Hansen, april 2003

Svar

Det er rigtigt, at liguster er meget hurtig om at danne en høj hæk. Så hvis I kan afse de penge, det koster, vil jeg foreslå at plante en færdighæk af enten bøg eller avnbøg. Den første har rødbrune blade vinteren over, mens den sidste står med gråbrune blade indtil februar. Bøgen har et rodnet, som ligger meget højt oppe under jordoverfladen, mens avnbøgens trænger længere ned. Der er altså for og imod på begge de to arter, men de er omtrent lige hurtige i væksten.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Passer det, at liguster vokser hurtigere end bøg?