Forslag til plantning af fritvoksende hæk med blomster?

Har nu haft et par sæsoner i min nye have, og er ved at kende den lidt. Er kommet frem til, at jeg mangler en afgrænsning på nordsiden af huset ud med vejen, som kan skærme for nysgerrige blikke.

Grunden hælder en smule, og jeg har etableret et »højbed« på 3 m × 1,20 m × 20–50 cm, som skal danne rammen. Der er niveauforskel på 30 cm på de 3 m. Jeg ønsker en busk/hæk som højdemæssigt ca. når 1,5 m. Jeg har lavet bedet 1,2 m bredt, og hækken/buskene må gerne med tiden fylde det hele ud uklippet. Jeg forestiller mig, at det skal være lidt busket at se på og gerne mange blomster.

Bedet ligger nordvendt for huset, og om sommeren er der sol tidlig morgen og igen fra 19.00 og til solen går ned. Om vinteren er der mest skygge. Det ligger kun i læ af huset, og ellers står det frit.

Jordbunden er jeg ikke helt sikker på. Lige nu er der græs på hele stykket, og ikke rigtig anden beplantning, der kan give et hint, udover en forsythia. Naboerne til begge sider har magnoliatræer, ved ikke om det siger noget om jordbunden. Vi har gravet ud til hegn, og her varierede det med både jord, sand og ler.

Jeg har selv overvejet azalea, dronningebusk eller roser, men ved ikke om de kan trives her, og om de bliver for store. Gerne stedsegrøn om muligt. Har i nogle gode forslag?

Med venlig hilsen
Kathrine Eduardsen, august 2014

Svar

Azalea, dronningebuske og de fleste roser vil gerne have fuld sol. Der ud over bliver almindelige dronningebuske, Kolkwitsia amabilis, for store. Der fås dog nu en sort, der bliver noget mindre. Den hedder Kolkwitsia amabilis ‘Kellokas’. Men den er ikke et godt valg, på et så skyggefuldt sted.

En god og blomsterrig buskrose, der tåler de skyggefulde forhold på nordsiden af et hus, er Rosa ‘Stanwell Perpetual’. Den behøver ingen udtynding. Den kan klippes ind i sider og top efter behov i marts måned.

Ingen af de ovenstående buske er stedsegrønne. Af stedsegrønne buske kan du vælge laurbærkirsebær, Prunus lauroerasus ‘Etna eller taks Taxus × media
’Hillii‘. Begge bliver med tiden lidt for store i forhold til, hvad du ønsker dig, men kan fint klippes ind af og til. Der findes lavere voksende sorter, men så skal I vente meget længe på, at de bliver 1,5 m høje.

Desværre er de eneste stedsegrønne buske med blomster af betydning: Rhododendron. De fleste er ret krævende, og skal plantes i ren fugtig sphagnum. Men Rhododendron ’Cunninghams White‘ kan tåle at blive plantet i jord, der blot er blandet op med godt med fugtig sphagnum eller kompost. Der skal graves et rigeligt stort plantehul til hver plante. Rhododendron med tilnavnet Inkarho har en særlig rod, der er ret kalktolerant. De kan plantes på samme måde som Rhododendron ’Cunninghams White‘. ’Cunninghams White’ bliver med tiden for store, især i bredden, men de kan klippes ind i april måned af og til.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Forslag til plantning af fritvoksende hæk med blomster?