Kan vi gøre en løvfældende hæk stedsegrøn?

Vi har en løvfældende naurhæk som vi gerne vil gøre stedsegrøn. Hvad kan vi plante i / med hækken som gør den TÆT stedsegrøn og som ikke ødelægger hækken? Og, hvornår skal vi plante?

Med venlig hilsen
Mogens, april 2017

Svar

Den løvfældende hæk har sit eget system og rytme, at plante noget ind eller med i hækken der er stedsegrønt, vil resultere i at enten det ene eller det andet går ud.

Det mest kreative jeg kan komme på er nok at få fat i en del store efeu, plante dem yderligt i hækken og lade dem med årene overtage hækken helt. Dette vil langsomt tage livet af den løvfældende hæk, for I kan ikke både blæse og have mel i munden.

Et alternativ er at I sætter et raftehegn på ydersiden af jeres løvfældende hæk. På den måde vil kun ydersiden af hækken gå ud, men grøn bliver den ikke af den grund om vinteren.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan vi gøre en løvfældende hæk stedsegrøn?