Har I et forslag til en hæk, som tåler skygge fra træ?

Vi har en gammel eksisterende fælles ligusterhæk. Den er gammel og trænger til udskiftning. Da vores nabo har flere store gamle træer, og en af dem vokser ud over hækken og skygger en del, lægger hækken sig mod syd. Naboen er ikke villig til at fjerne det store træ og kommer med forskellige forslag med støtte anordninger til hækken det sted. Hvad kan I anbefale, som kunne vokse og lodret trods det store træ, og gerne forholdsvis hurtigt.

Ligusterhæk skygge

Ligusterhækken er i skygge fra naboens træ. Foto: Halina Klerke

Ligusterhæk vælter

Ligusterhækken vælter væk fra skyggen. Foto: Halina Klerke

Ligusterhæk stammer gammel hæk.

Det er en meget gammel hæk, som har lagt sig ned. Foto: Halina Klerke

Med venlig hilsen
Halina Klerke, september 2014

Svar

Det umiddelbare svar må blive: taks. Men denne plante har to ulemper. Dels er den langsomt voksende og dels vil hunplanterne danne røde bærkogler, som kan være fristende for småbørn. Da fotografiet viser, at der netop er småbørn i gården, kan planten desværre ikke anbefales her.

I stedet vil jeg foreslå jer at plante enten almindelig bøg (rødbrunt vinterløv) eller almindelig avnbøg (grågult vinterløv). Begge planter tåler en hel del skygge, og begge klarer også jævnlig klipning uden problemer. Almindelig bøg kan blive plaget af bladlus, som afgiver klistrede ekskrementer, mens avnbøg stort set er uden sygdomme og skadedyr.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Har I et forslag til en hæk, som tåler skygge fra træ?