Hvad skal vi vælge til en hurtigtvoksende hæk i skygge?

Vi skal have plantet en række buske eller en hæk (ca. 100 m og som ikke skal klippes) i bunden af haven for at lukke af for en nabos rod af gamle biler og skrammel.

Der er i forvejen et bredt krat af buske, som dog ikke lukker af om vinteren, og som vi overvejer at fjerne for at give mere plads i haven.

Buskene/hækken skal plantes under en masse gamle høje træer, så der er fuld skygge. Den skal ligeledes gerne være hurtigtvoksende og lukke af om vinteren.

Hvad skal vi vælge?

Med venlig hilsen
Mette, oktober 2014

Svar

Det er ikke muligt at forene kravet om, at hækplanterne skal tåle kraftig skygge og samtidig være hurtigtvoksende.

En plante, der gror i skygge, vokser kun langsomt – uanset hvilken art der er tale om. Det skyldes, at lyset er planternes energikilde, deres »mad« kan man sige, og på sultekost kan ingen vokse hurtigt. Det lader sig heller ikke gøre at fremkalde øget vækst ved at gøde planterne ekstraordinært, for det er og bliver lys, som er den begrænsende faktor.

Hvad man kan gøre er at ofre det, det koster, at skaffe skyggetålende hækplanter, som har eller næsten har fuld højde. Det bliver dyrt, men det er den eneste mulighed, hvis der skal hegnes på det beskrevne sted ved hjælp af en hæk. Som plantevalg kan jeg foreslå almindelig taks (som det mest sikre valg), laurbær-kirsebær eller dunet gedeblad (den billigste).

Men spørgsmålet er vel også: Kan det tænkes, at et plankeværk ville være den rigtige løsning?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad skal vi vælge til en hurtigtvoksende hæk i skygge?