Kan træflis skade nyplantet bøgehæk?

Vi har plantet en bøgehæk og har dækket den med en masse træflis, som vi selv har lavet fra vores egen have. Vi har efterfølgende fået oplyst, at bøgehækken ikke kan tåle træflisen, men kun barkflis.

Jeg har prøvet at fjerne træflisen igen, men det er svært. Hvad gør vi?

Med venlig hilsen
Lis Jensen, november 2014

Svar

Træflisen er ikke i sig selv skadelig for hækplanterne, men derimod er det høje indhold af træstof i flisen hæmmende for planternes vækst. Det skyldes, at træflis forbruger uforholdsmæssigt store mængder af den kvælstof, som planterne skulle have brugt.

I kan gøre det, at I strør et tyndt lagt af noget, som er kvælstofholdigt (lucernepiller, dyremøg, hornspåner, fjer, hår osv.), ud over træflisen. På den måde opsuger træstoffet ikke kvælstof fra jorden, og planternes forsyning er reddet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan træflis skade nyplantet bøgehæk?