Hvor mange planter skal vi bruge til en Aronia hæk?

Vi planlægger at sætte en hæk af Aronia, rundt om vores terrasse. Jeg overvejer sorten Hugin, da den skulle være særlig vindfør, hvilket er påkrævet hos os. Samtidig skal den ikke vokse sig alt for høj. Mit spørgsmål går på antal planter pr. meter. Jeg har læst i tidligere tråde, at I ikke anbefaler mere end 1 plante pr 1–1,5 meter, men stort set alle steder, hvor de sælger planterne, skriver de 2–4 planter pr. meter.

Så hvad skal jeg regne med?

Hækken må gerne vokse sig tæt forholdsvis hurtigt, så hvor mange og hvor store planter skal jeg gå efter?

Med venlig hilsen
Pernille Robdrup, marts 2016

Svar

Hvis du vil have en tæt hæk hurtig, kan du enten plante små planter ret tæt eller købe lidt større planter og plante med lidt større afstand. Da Aronia ‘Hugin’ normalt bruges som mere eller mindre uklippet hæk, der skal give en masse bær til fuglene, vil jeg anbefale at købe ret store planter, som sættes med 0,75–1 meter mellem planterne. Det giver de enkelte planter gode muligheder for at udvikle sig nogenlunde naturligt. Hugin har en meget tæt forgrenet vækst, der gør at den nok skal lukke sammen også med lidt længere mellem planterne, men så går der et år eller 2 mere før den er tæt – igen afhængig af planternes størrelse fra starten.

Plantetætheden med 2–4 planter pr. meter bruges oftest, hvor man ønsker en smal, tætklippet hæk.

Den nyplantede hæk skal vandes i nedbørsfattige perioder i løbet af sommeren.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvor mange planter skal vi bruge til en Aronia hæk?