Hvordan udbedres huller i en ligusterhæk?

Vi har en ligusterhæk rundt om vores hjørnegrund, hvor vi sidste år, da vi flyttede ind, fjernede den elm, der flere steder var ved at kvæle hækken.

Det ser ud til, vi har fået bugt med elmen, men der er store huller i hækken. Hvor lang tid skal vi give den en chance – eller skal vi prøve at plante små ligusterplanter for at udbedre skaderne?

Med venlig hilsen
Lone Engels Rump, april 2002

Svar

I bør afgjort sætte nye ligusterplanter i de tomme huller. Det tager flere år, før naboplanterne lukker hullet ordentligt. Hvis det er prisen, som afskrækker jer fra at plante i hullerne, så prøv i stedet at klippe 20 cm lange, kraftige stiklinger af de bedste af hækplanterne. Stiklingerne sætter I så dybt i jorden, at kun de øverste knopper er fri. Sæt eventuelt 3–4 stiklinger i samme hul, det giver hurtigt en ny, kraftig plante.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan udbedres huller i en ligusterhæk?