Hvilke planter til terrassens hegn kan tåle salt og blæst?

Vi har en sydvestvendt terrasse, hvor vi nyder eftermiddags– og aftensolen. Terrassen vender desværre lige ud til en vej. Derfor har vi lavet et ca. 7 m langt hegn af stolper med riv–net (armeringsnet) imellem. Op ad dette hegn vil vi gerne plante et eller andet, som kan afskærme om sommeren, og som ikke virker for kompakt om vinteren. Men hvad? Det må gerne være noget med lidt kulør og noget med duft. Det skal siges, at vi bor på vestkysten, hvorfor sydvest er den udsatte side med hensyn til blæst og saltholdig luft om vinteren. Jorden er almindelig havejord.

Med venlig hilsen
Brian Jul Hansen, april 2002

Svar

Det er godt nok en svær én, den med et let, duftende og farverigt hegn, som tåler blæst og havgus – næsten umuligt. Hvis I vil give afkald på duften og en del af farven, kan det gøres ved hjælp af bukketornbuske, som flettes ind mellem armeringsnettet. Planten er meget fingrenet og bøjelig i grenene, så det vil være ret let at tvinge den til at danne en slags espalier. Blomsterne er violette, og der er mange af dem, så de ses, selv om de er ret små. Bærrene er røde og ligeledes meget talrige. Ulemper er der dog: busken er let tornet, og alle dele er giftige (den er i natskyggefamilien).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilke planter til terrassens hegn kan tåle salt og blæst?