Hvordan retter jeg en skæv hæk op?

Tak for de fantastisk gode svar, I kommer med – det er en virkelig god hjemmeside, I har her – vi er storforbrugere af den :-)

Så er jeg her igen med et hække-spørgsmål!

Vi har fulgt jeres råd om at plante små skud for at udbedre hullerne i vores ligusterhæk – nu venter vi spændt på resultatet! (Skulle man i øvrigt vande, lige efter skuddene er kommet i jorden?)

Men. Vi har endnu et problem. Hækken er blevet voldsomt skæv – vi gætter på efter snefald. Den hælder ud mod vejen, hvor der i øvrigt også er niveauforskel med haven – haven er lidt højere beliggende end fortovet. Det vil med andre ord sige, at hækken »hænger« i sine rødder ud mod vejen – man bliver ganske søsyg af at kigge på den!

Inde i hækken befinder der sig stadig det gamle jernstakit. Det er dog også skævt, så den forrige ejer har banket nogle enkelte træpæle i jorden for at prøve at binde hækken og/eller jernstakittet fast dertil. Det er ikke lykkedes!

Hvordan retter vi bedst op på hækken. Vi har diskuteret flere muligheder, men kan ikke blive enige!

Med venlig hilsen
Lone Engels Rump, maj 2002

Svar

Tak for de pæne ord, de giver lyst til at give mere fra sig!

Nu hækken: Problemet løses – i al sin enkelhed – ved, at man klipper eller saver kraftigt ind på de grene, som bærer den udhængende side. I realiteten kan man komme ud for at skulle fjerne hele den ene side af sådan en hæk for at få sat skik på den. Men det hjælper med sikkerhed.

Og ja, hvis jorden bliver tør, mens stiklingerne er ved at danne rødder, skal den vandes og holdes fugtig.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan retter jeg en skæv hæk op?