Kan et gammelt egehegn blive tæt igen?

Er der mulighed for, at et ca. 8 år gammelt hegn af egetræer (planteafstand 50–150 cm, højde 3–4,5 meter) til at blive tæt i bunden?

Med venlig hilsen
Lis Borup Sørensen, april 2004

Svar

Det er såmænd meget enkelt: Du skal blot skære egene ned til ca. 5 cm over jorden. Hvis du gør det i januar–februar, vil planterne svare igen med mængder af vanris fra de korte stubbe. Disse vanris vokser 1–1,5 meter på et år og gør hegnet helt tæt. Med en passende klipning og lejlighedsvis udtynding kan hækken endda blive ved med at være tæt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan et gammelt egehegn blive tæt igen?