Hvornår bør man klippe spirea- og jasminhække?

Jeg er formand for vores afdeling i B42, i Sønderborg. Vi har en del diskusioner omkring hvornår vores jasmin- og spireahæk skal klippes. Der er her sidst i juni allerede nogle der er gået igang med motorsaven – og jeg græder faktisk helt inde i mig selv. Buskene/hækkene bliver klippet nu, hvor de rigtigt skal til at blomstre.

Jeg mener det er korrekt at vente med at studse dem i det mindste til de er færdigblomstret. Boeboerne vil have dem klippet til sankthans. Hvad er rigtigt?

Med venlig hilsen
Sonja Damsgaard, juni 2004

Svar

Et gammelt haveråd siger at hækken skal klippes inden sankthans. Det gælder primært grønne hække som bøg, liguster og lignende. Ser man på plantens sundhed er det godt, hvis hækken får tid til at vokse en del inden beskæring, således at hele planten ikke tappes for vækstkraft for tidligt.

Forårsblomstrende buske, f.eks. blodribs og vårguld, beskæres efter blomstringen, sensommerbuske om foråret, da blomsterknopperne her dannes i sommerens løb.

Blomstrende hække er som regel plantet for blomstringens skyld. Hvid spirea beskæres efter afblomstring tidligt i juni, så planten kan nå at danne nye blomsterknopper til næste år. Rød spirea beskæres også efter afblomstring, med mindre buskene står fysisk i vejen. Her er det naturligt, at hækken er mere eller mindre fritvoksende, og ikke klippet efter snor. Tidligere beskæring går ud over blomstringen.

Hvad angår jasmin gælder, at vinterjasmin beskæres om vinteren eller tidligt forår mens uægte jasmin, Philadelphus, kan studses både sommer og vinter. Dog bør kraftig beskæring ske i form af foryngelse om vinteren. Skæres denne kraftigt tilbage, bør de mange nye skud afkilppes i sommerens løb, så antallet af grene/skud svarer til den »gamle« busk.

Spørgsmål om beskæring kan give anledning til mange diskussioner, idet der knytter sig mange følelser til dette, lidt i stil med mælkebøtter eller ej i græsplænen. Man må gøre sig klart hvad man ønsker, om det er lineære hække efter snor frem for lettere hække med mange blomster og fuglesang. Spørger man fuglene er svaret enkelt: Vent til starten af august, så ingen reder med unger forstyrres. Herved forstyrrer man heller ikke den naturlige insektbekæmpelse unødigt.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvornår bør man klippe spirea- og jasminhække?