Hvordan retter vi op på en skæv thujahæk?

Vi har en gammel thujahæk, som efterhånden er 3,5 meter høj og mere end 1,5 meter bred. Den er gået ud nogle steder, specielt hvor selsået hyld har kvalt den, og på den ene side er den temmelig skæv. Flere af planterne er væltet og bundet op med reb.

Jeg har læst om foryngelse af navrhæk, som man angiveligt kan skære helt ind til hovedstammen på den ene side, så vil den sætte nye skud. Gælder det også for Thuja? For det gælder – kan jeg se af et andet svar – ikke for granhæk. Og Thuja kan jo godt minde lidt om gran.

Hvordan får vi hækken flot og tæt og lige igen? Hvis den skæres helt ind til hovedstammen, hvornår kan den så forventes at blive tæt igen? Den værste del af hækken står nemlig op ad et plankeværk, og har derfor kun grønne grene på den side, der vender ud mod haven. Skal vi gøde den? Skal vi plante nye planter i hullerne? Kan vi selv formere den?

Med venlig hilsen
Pernille Heinecke, august 2002

Svar

Det går ikke med gran (dog undtaget sitka-gran), men det kan – med forsigtighed – lade sig gøre med livstræ (Thuja). Det bedste vil være at skære den ene side ind først, lade den komme sig og blive tæt, for siden (der går nok et par år) at skære den anden side ind på samme måde.

Men lad endelig være med at skære helt ind til stammen, når planterne nu er 1,5 m brede. Tag f.eks. 0,5 m af på den ene side og senere det samme på den anden. Det giver en hækbredde på 0,5 m, hvad der vel er meget passende?

Det kan godt lade sig gøre at formere sine egne livstræer, ved at man klipper stiklinger, som sættes i en grus/sphagnum-blanding under plast i august. Spørgsmålet er bare, om det er ulejligheden værd. Små barrodslivstræer koster ikke alverden, og hvis I frygter for at få en forkert sort blandet ind i hækken, kan I jo tage en gren med i planteskolen og vise folkene dér den. De ved besked, om den stadig er i handlen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan retter vi op på en skæv thujahæk?