Er der pilesorter, som kan bruges til uklippet hæk?

Jeg så et par forskellige slags pil i Den Økologiske Have, meget fint og tæt bygget. Den ene hed vist rosmarinpil. Mit spørgsmål til Jens Thejsen er, hvor store og brede de bliver, og hvilke sorter der kunne være interessante som hæk.

Med venlig hilsen
Kathrine Hamann, maj 2006

Svar

Den ene er rosmarinpil, Salix rosmarinifolia, som har ca. 7 cm lange smalle blade med et sølvagtigt skær. Den bliver op til 4 m høj og er lidt åben i væksten.

Den anden bliver ikke mere end ca. 2 m høj og er meget mere spinkel og bladene er endnu mere smalle. Grenene er purpurfarvede. Den hedder Salix purpurea ‘Gracilis’.

Begge kan bruges både solitært og som uklippet hæk, og skæres helt tilbage ca. hvert 8.-10 år.

Salix purpurea ‘Gracilis’

Salix purpurea ‘Gracilis’ i urtehaven i Den Økologiske Have. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Er der pilesorter, som kan bruges til uklippet hæk?