Hvad er dette for en »klokkeblomst«?

Digitalis kaldes på dansk fingerbøl

De smukke rødlilla blomster ligner klokker, men er ikke en klokkeblomst. Foto: Jimmy Petersen

I min kolonihave er der dukket nogle blomster op, som jeg ikke ved, hvad er. Den er godt en meter høj og har lilla klokkeformede blomster. Sidste år var der én, men i år er der en halv snes stykker. Kan I sige mig, hvad den hedder, og hvordan den formerer sig.

Med venlig hilsen
Jimmy Petersen, juni 2011

Svar

Lillle plante af fingerbøl

Sådan her ser de små planter af digitalis ud. De kan let forveksles med ukrudtsplanter. Foto: Karna Maj

Det er almindelig fingerbøl, Digitalis purpurea, og det er en toårig plante. Den sår sig selv flittigt, og hvis man ikke er alt for ivrig med hakkejernet, så overlever der nogle planter, som vil blomstre i plantens 2. år. De selvsåede står lige nu som små planter i din have. Fingerbøl findes i andre farver, fra hvid over gul til diverse nuancer af rødlilla. Det kan købes sorter med rene farver.

Digitalis hører til medicinplanterne og er blandt havens giftige planter.

Du kan læse mere om fingerbøl i artiklen Showtime med de toårige.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er dette for en »klokkeblomst«?