Hvilken plante kan bruges som lav hæk ved havet?

barsk mijø ud til havet

Der skal etableres en lav hæk ud mod vejen i et lidt barsk mijø ud til havet. Foto: Jørgen Christiansen

Mon I kan hjælpe med at finde en plante, der kan anvendes som en slags lav hæk ud mod vejen. Den skal gerne passe ind i miljøet. Som det fremgår af billedet er forhaven lille og åben, og vi ønsker ikke at tage udsynet til havet. Billedet er taget mod syd-øst, så vi har hårde vinterstorme.

Det skal være åbent, men samtidig lave en slags »afgrænsning« ud mod den ene meter offentlige græsrabat.

Jeg synes at havtorn er en meget flot plante, man har læst, at den vokser vildt og ikke er til at tæmme. Jeg vil meget gerne høre jeres mening om havtorn – og evt. om I har alternative forslag.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jørgen Christiansen, marts 2007

Svar

Havtorn vil umiddelbart være et godt valg til din forhave. Havtorn trives som navnet indikerer rigtig godt i vind og saltsprøjt, og plantning af havtorn vil givetvis medvirke til at tilpasse hus og have til det kystnære landskab. Havtorn er ikke vild i den forstand, at den vokser voldsomt, og spreder sig uhæmmet. Men havtorns vækst er lidt rodet, idet busken vokser ujævnt og stritter i flere retninger. Det er med andre ord ikke en plante, der egner sig til en velordnet hæk, eller formel buskrække.

Et alternativ til havtorn kunne være sargents æble, Malus sargentii, der er meget vindstærk, og noget tættere og stivere end havtorn. Det gør den lettere at styre ved beskæring, hvilket kan blive nødvendigt, da sargents æble efterhånden bliver bred og høj, hvis man lader den. Sargents æble blomstrer hvidt og har ærtestore røde æbler.

En tredje mulighed er slåen, Prunus spinosa, der ligeledes er meget vindstærk og også tåler saltsprøjtet. Slåen er som havtorn en typisk plante ved de danske kyster. Slåen spreder sig ganske vist temmelig kraftigt ved rodskud, men det kan dog styres. Slåen har flere kvaliteter, den er tæt og giver fint læ, den giver føde til fuglene om vinteren, den former sig elegant efter vinden og kan klippes. Klipning vil dog gå en del udover den ellers fine hvide blomstring.

Med venlig hilsen
Anders Dam og Birgitte Løkke
Landskabsarkitekter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilken plante kan bruges som lav hæk ved havet?