Brugt så- og priklejord – hvad med det?

Jeg er i gang med at prikle de små planter, som har stået i bakker i vindueskarmen. Nu står jeg så med en masse brugt såjord. Hvordan bruger jeg optimalt dette? Hvor gør jeg af det?

Med venlig hilsen
Bente Holm Villadsen, april 2013

Svar

Så- og priklejord er der stort set ingen næring tilbage i efter brug. Derfor kan du ikke bruge den til at plante i. Jeg plejer at komme den ud i et bed i haven og blande den ind i havejorden et sted, hvor der skal gødes til en kommende afgrøde.

Du kan også gøde jorden op og anvende den i krukker. F.eks. blande de sammen med kompost og 1–2 håndfulde lupingødning til en stor krukke. På den måde kan man genanvende produktet og undgå at købe plantejord.

Det er en god ide at tage højde for evt. smitterisiko og komme jord fra forkultivering ud i et bed, hvor der ikke foreløbig skal dyrkes planter af samme plantefamilie.

Hvis du har brugt de små hvide kugler Vermiculite eller Perlite til at gøre jorden mere luftig og vandholdende med, kan det være et æstetisk problem at komme jorden ud i haven. De to materialer er helt naturlige, så miljømæssigt er det ikke et problem. Hvis du gerne vil fotografere dine bede, så undgå de to produkter i havejorden, da hvide pletter i jorden ikke ser godt ud på billeder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Brugt så- og priklejord – hvad med det?