Hvordan skal et højbed etableres på forurenet jord?

Jeg har fået min første have, en skøn lille nyttehave – og har absolut ingen forstand på haver. Derfor søger jeg hjælp.

Grunden ved mit lille hus er forurenet og må kun bruges til blomster, derfor har jeg tænkt mig lave et lille højbed med krydderurter. Bedet skal stå på en europapalle (120 × 80) og derefter omkranses af pallerækker. Jeg forestiller mig, at der skal være to rækker ovenpå hinanden, så højden på kassen bliver ca. 40 cm.

Skal bunden og siderne fores med noget eller kommer jeg bare jord i? Skal jeg lægge noget mellem europapallen og jorden? Hvilken type jord skal jeg bruge? Jeg har jord fra min lod, som jeg kan bruge, men skal det bandes med andet? Jeg har læst en del om hestegødning, men det har jeg ikke mulighed for at få. Skal jeg evt. have sand i bunden. Det kan skaffe?

Har I et par gode råd?

Med venlig hilsen
Annegrethe Jansler, september 2013

Svar

Til lykke med din første have – det er en helt ny vidunderlig verden, du skal i gang med. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvordan du skal indrette din haven, når jorden er forurenet.

Du kan på vores anden hjemmeside Del Jorden finde en vejledning i, hvordan du dyrker have på en forurenet jord, og hvordan du indretter et højbed til nytteplanter.

Dyrk med fornuft på forurenet jord.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvordan skal et højbed etableres på forurenet jord?