Er sandkassesand det samme som filtergrus?

Jeg læste i et tidligere svar vedrørende udjævning/topdressing af græsplæne, at I anbefaler at bruge filtersand til formålet. Er det det samme som »sandkassesand«? Jeg overvejer nemlig i forbindelse med udskiftning af sandet i sandkassen at anvende det gamle sand til udjævning af den gamle plæne.

Med venlig hilsen
Anders Stejlgaard Olesen, maj 2003

Svar

Det glæder mig, at du læser de tidligere svar. Det viser, at de stadig er brugbare. Men filtergrus er altså ikke det samme som sandkassesand. Det kan dog sagtens bruges til formålet, og det har følgende grund: Når det drejer sig om at forbedre luftforholdene i en tung og leret jord, skal man bruge sand eller grus, som er lerfrit og har samme kornstørrelse. Derfor anbefaler jeg altid filtergrus, som er billigere end strandsand, fordi det bruges i store mængder til nedpakning af drænslanger. Har man strandsand, og det har man i sandkassen, så opfylder det begge bettingelser. Det er lerfrit, og havet har sorteret det, så kornene er ret præcist lige store. Så du kan med fordel genbruge sandkassesandet som topdressing i plænen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Er sandkassesand det samme som filtergrus?