Kan jorden fra en plantesæk genbruges i min køkkenhave?

Sidste år dyrkede jeg tomater i økologiske plantesække. Den jord har jeg nu hældt ud i min køkkenhave, som er lidt lerjordet. Nu har jeg tænkt på, om det er en dårlig ide – om denne brugte »posejord« er for sur. Hvad mener I?

Med venlig hilsen
Maria Poulsen, april 2002

Svar

Jorden i plantesække er ikke sur. Den er beregnet for grønsager, så du har ikke gjort noget forkert ved at hælde den ud. Den er fin til jordforbedring af din lerjord.

Men næste gang skal du tænke på, hvilken planteart, du har dyrket i sækken, så du hælder den ud på det areal i sædskiftet, hvor plantearten hører til det pågældende år. F.eks. skal en plantesæk fra tomatdyrkning sidste år hældes ud der, hvor der sidste år blev dyrket kartofler. På den måde undgår du at opformere plantesygdomme.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan jorden fra en plantesæk genbruges i min køkkenhave?