Hvad gør jeg med jord, som har en pH-værdi på 9–10?

Jeg fik noget jord sidste år som jeg brugte i mit drivhus. Det har jeg taget ud i år fordi jeg fandt ud af at det har en høj pH-værdi (ca. 9–10). Hvor kan jeg bruge denne jord i min have? Hvordan får jeg pH-værdien sænket.

Med venlig hilsen
Tina Nielsen, marts 2004

Svar

Det er en meget høj pH-værdi, hvis målingen er korrekt og dækkende for hele partiet, og der ikke i målingen har befundet sig kalkklumper eller perler efter tidligere kalkning. Korrekt udtages der til jordbundsanalyse ca. 10 små portioner forskellige steder i partiet, der så blandes og analyseres efterfølgende). Desuden er det en god idé, at analysen udføres af et laboratorium, frem for med diverse apparater og hobbysæt.

Stærkt basiske jorde betegenes alkalijorde. De fleste planter trives i det neutrale til svagt sure område, så du kan drysse lidt af jorden rundt omkring i haven, altså topdresse plænen med et lag på 1,5 cm og feje efter med en stiv kost (hvis der ikke er tale om saltforurening). Det svarer til almindelig kalkning af havejorden, hvilket kan være udmærket med måde. Du kan naturligvis også lægge jorden ét sted. Med så høj pH vil en række naturligt forekommende metaller og næringstoffer ikke være plantetilgængelige, hvorfor der kan opstå mangelsymptomer.

Jorden kan som nævnt naturligvis også være forurenet med salt, hvilket giver en meget høj pH på grund af natriumindholdet. I så tilfælde er der ikke andet at vente på, at nedbør efter et par sæsoner har skyllet saltet ud (desværre til grundvandet). Så kan der ikke rigtig dyrkes på jorden i mellemtiden, dog vil en række salttolerante arter, især steppeplanter, have bedre chancer. Det lyder ret træls; men hvis du ikke har gjort det, bør du få foretaget en professionel jordbundsanalyse.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvad gør jeg med jord, som har en pH-værdi på 9–10?