Hvordan opbevarer man peberrod i vinterhalvåret?

Min mand og jeg har netop købt et hus med en gammel og hyggelig have, hvor vi bl.a. har fundet frem til en del peberrod. Har I nogle gode forslag til, hvordan man opbevarer peberrod i vinterhalvåret, hvornår den skal op af jorden og hvordan man sørger for, at det ikke breder sig alt for meget?

Med venlig hilsen
Vivi Clemmensen, oktober 2002

Svar

Det er nok bedst at fryse den ind i små stykker, for at være sikker på at have noget, når jorden er frosset. Selv får jeg det nu aldrig gjort. Er det tøvejr, kan jeg få den op, og ellers får vi ikke peberrod.

Lad for Guds skyld være med at flytte den til et andet sted. Det er umuligt at få det hele med op, så resultatet bliver, at der er peberrod begge steder. Lader man være med at flytte på planterne, breder de sig ikke så meget til siderne. Særlig smart er det at have græs ved siden af, for så vil eventuelle bortløbne skud miste hovedet.

PS: Brug noget af den sammen med hvidløg i lagen til syltede squash. Og skal squashene være sprøde, må de ikke komme i nærheden af salt. Overhæld dem bare med kogende vand, inden de dækkes af den kogende eddike/sukkerlage.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan opbevarer man peberrod i vinterhalvåret?