Hvordan dyrker jeg tomater og agurker til friland?

Jeg har sået tomater og agurker i vindueskarmen i potter for ca. 1 måned siden. De spirer og skyder efterhånden fint. Kan jeg håbe på frugter på den måde, og hvordan passer jeg dem bedst.

Jeg har mulighed for at plante ud på sydsiden af huset (friland). Hvornår er det bedst?

Hvornår og hvordan skal jeg »nippe«.

Med venlig hilsen
Bent Juhler, april 2008

Svar

Du vil helt sikkert få tomater på dine planter engang sidst i juli på friland. Det er fint med sydsiden af huset, især hvis der også er læ. Du skriver ikke om agurkerne er beregnet for friland eller drivhus. Drivhusagurkerne kan godt trives på friland et lunt og godt sted, men giver slet ikke så mange agurker som i drivhus. Sorter af salatagurk til friland trives bedre på friland.

Jeg kan forstå, at du ikke har drivhus, så derfor må du beholde planterne inde i vindueskarmen, til det er udplantingstid på friland engang i maj, når faren for nattefrost er overstået der, hvor du bor.

  • Tomater: De fleste steder kan man plante tomater ud sidst i maj, men bor du i et område, hvor der er risiko for sen nattefrost, skal du måske vente til først i juni. Tomater ødelægges lige som kartofler, hvis de udsættes for frost. Hvis de udsættes for temperaturer under 8° C, kan de gå i vækststandsning. Så det skal nærme sig sommer, inden de kan plantes på friland.
  • Agurker: Jorden skal være rigtig varm (18° C), inden agurkerne kan klare udplantning, så afhængig af sommeren, ikke meget førend omkring 1. juni. Agurker tåler heller ikke lave temperaturer og ødelægges af frost.

Beskæring:

  • Tomater: Du skriver ikke hvilken type tomater, du har sået. Busktomater er lave og skal ikke knibes, mens tomater, der vokser i højden, skal knibes eller nippes, som man også siger. Du kan læse mere herom i artiklen Knibning af tomater.
  • Agurker: Beskæringsmåden afhænger af, om du vil forsøge at espaliere dem med en lang ranke som i drivhuset. Det kan du læse mere om i artiklen Beskæring af agurk i drivhus. Espaliering af agurk på friland kræver virkelig god læ på friland. Den anden mulighed er at lade planten brede sig ud over jorden, så den ikke er så udsat for vind. Her kniber man planten af over 4. eller 5. rigtige blad og lader sideskuddene vokse ud og danne lange ranker. Denne metode er helt modsat af drivhusbeskæringen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan dyrker jeg tomater og agurker til friland?