Hvor mange m² skal vores køkkenhave være på?

Hvor mange kvadratmeter af haven skal bruges for at dyrke økologiske grøntsager til 2 voksne og 2 børn (teenagere)? Hvilke grøntsager er de bedste til familiens årsforbrug?

Med venlig hilsen
Ole Krogtoft, december 2008

Svar

Det er en rigtig god ide at overveje at dyrke sine egne økologiske grønsager, hvis man har en have, hvor der er plads hertil. Det giver dejlige friske grønsager, men også masser motion, frisk luft og en dybere mening med at dyrke have, når det kan ernære ens familie. Man sparer også en del penge, selv når gødning, frø og sættemateriale er betalt, men man skal ikke regne med en høj timeløn.

Med hensyn til hvilke grønsager, man skal dyrke, så er det først og fremmest en god ide at dyrke de grønsager, som familien kan lide at spise. Prøv at læse artiklen Hvilke grønsager skal jeg vælge at dyrke? – og træf så valget i forhold til jeres families normale forbrug og ønsker om at prøve nye slags grønsager.

Hvis man vil være selvforsynende vinteren igennem, skal man vælge at dyrke sorter egnet til opbevaring. Det er f.eks. vigtigt at dyrke porrer og rosenkål, som kan klare frostvejr, da sommerporrer og tidlige rosenkål ikke tåler andet end let nattefrost i efteråret. Hvis man vil være selvforsynende er det desuden nødvendigt at have frostfri opbevaringsforhold til f.eks. kartofler, løg, hovedkål og rodfrugter. Rodfrugterne kan man dog vælge at lade sidde i jorden og dække dem med et tykt lag blade eller halm mod frost. Læs mere i artikler om de enkelte grønsager.

Hvis du vil være nogenlunde selvforsynende, så skal du beregne minimum 100 m² pr. person, hvis det er almindelig rækkedyrkning. Dyrker man meget intensivt i bede med tæt planteafstand og udnytter muligheder for lodret dyrkning, kan man dyrke mange flere kilo pr. m².

Jeg dyrker økologiske grønsager til to familier på ialt 6 personer (4 voksne og to mindre børn) på et areal på 1200 m², men det er ekstensivt med 50 cm mellem rækkerne, da min hjulhakke skal kunne køre der, der er rækker med blomster og bræmmer med kløver og honningurt. Vi har rigeligt med grønsager og forærer væk. Vi er stort set selvforsynende med alt.

Men det er jo også meget forskelligt, hvor mange grønsager man spiser i den enkelte familie. Så som en start ville jeg begynde med 3–400 m² og se, hvordan det passer til jeres famile. Du kan se en oversigt over udbyttet her: Oversigt over udbytte af grønsager. Disse udbytter er for en succesfuld dyrkning, og man kan ikke altid regne med at opnå de nævnte udbytter, hvis der ikke er lys nok på arealet, eller hvis man ikke sørger for nok vand i en tør sommer. Hvis man ikke har så stor en have, så er det en god ide at købe de økologiske grønsager, som er let tilgængelige i en god kvalitet, billige eller besværlige at dyrke og opbevare. Det kan være vinterkartofler, gulerødder og vinterhvidkål.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor mange m² skal vores køkkenhave være på?