Kan vi dyrke køkkenhave på jord sprøjtet med Roundup?

Jeg skriver fordi, vi har købt en gård med stor have til. Vi glæder os meget til foråret, så vi kan komme i jorden. Vi sværger til økologien, så der gik skår i glæden, da vi fik af vide, at den tidligere ejer havde sprøjtet med Roundup i køkkenhaven, inden hun rejste. Hun syntes, hun ville rydde op!

Så nu er vi jo meget i tvivl om, hvor hurtigt giften er væk fra jorden, og om vi skal anlægge køkkenhaven et andet sted til at starte med, for at undgå resterne af roundup’en?

Med venlig hilsen
Camilla Meisner, november 2009

Svar

Det er en grim sag, den her, for på den ene side hævder firmaerne jo, at det aktive stof, Glyphosfat, er uskadeligt. På den anden side er der rejst kraftig tvivl om langtidseffekten af de mange nedbrydningsprodukter, som det aktive stof bliver omdannet til, før det er helt nedbrudt.

Hvis vi ser helt bort fra eventuelle virkninger på grundvandet, og koncentrerer os om de øverste jordlag, så er det en kendsgerning, at glyphosfatet klæbes til ler- og humuspartiklernene i kortere eller længere tid. Det gør så, at man kan kalde stoffet »bundet«, men det er der altså stadigvæk. Derfor vil jeg råde til, at I anlægger jeres køkkenhave et andet sted på grunden og lader mikroberne om at nedbryde giften. I kan sikkert godt få prydplanter til at vokse i jorden, så den behøver ikke at ligge nøgen hen, men undgå at bruge den til spiselige ting.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan vi dyrke køkkenhave på jord sprøjtet med Roundup?