Kan man sætte grønne kartofler?

Er det O.K. at sætte grønne kartofler med flotte spirer?

Med venlig hilsen
Astrid Nielsen, marts 2010

Svar

Ja, det er helt fint at bruge grønne kartofler til læggekartofler. Man anbefaler faktisk at lade læggekartofler få lys og blive grønne – se artiklen Grønne læggekartofler er mere robuste.

Men der gælder selvfølgelig det forbehold, at man skal vide, at kartoflerne kommer fra sunde planter.

Hvis kartoffelplanterne har været angrebet af kartoffelskimmel, er der stor risiko for, at grønne kartofler, som har ligget over jordoverfladen, er inficeret, og så skal man ikke satse på at gemme dem som læggekartofler. Men var det tilfældet, ville de jo for længst være rådnet under opbevaringen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man sætte grønne kartofler?