Er der kommet større og nye sorter af skalotteløg?

I de mange indslag vedrørende mad i diverse TV programmer, siges næsten altid, i alle forbindelser omkring brug af løg: Skalotteløg. Og der fremvises store glatte løg, der mest af alt ligner Zittauer løg. Andre ligeledes, men slankere.

Er det mig som gammel grøntsags grossist, der ikke ved bedre, eller er der hybridiseret/ fremavlet nye sorter, eller er det kun »smart« sprogbrug i TV?

Med venlig hilsen
Alex Madsen, september 2010

Svar

Min mors skalotteløg var små og med en fin rødbrun farve, og jeg dyrkede dem i en årrække i min egen have.

Men de senere år har jeg dyrket to andre sorter, som giver meget større løg og udbytte. Gøder man dem godt og får de vand nok, kan de sagtens avles til en størrelse som et mindre zittauerløg. Forrige år var mine blevet så store, at der faktisk ikke var nogle små løg til at komme ved de syltede drueagurker og i gule ærter. Så nu får de mindre at leve af.

De slanke, du har set, er sikkert såkaldte bananløg på grund af faconen.

Skalotteløg kan blive næsten lige så store som zittauerløg

På billedet er der store skalotteløg i kassen til højre, mens de andre er godt store zittauerløg. Foto: Karna Maj

Så svaret er, at det godt kan være skalotteløg, de bruger på TV, men jeg ved det jo ikke med sikkerhed.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er der kommet større og nye sorter af skalotteløg?