Kartoffelsort til kartoffelmos?

Hvilken kartoffelsort er bedst til kartoffelmos? Og når jeg snakker kartoffelmos, så er den bløde cremede og velsmagende af slagsen, og ikke den med klumper i.

Med venlig hilsen
Claus, januar 2011

Svar

Det er ikke så enkelt, at man kan udnævne en enkelt sort til en god sort til kartoffelmos. Kartoffelsorter har varierende fasthed, og en god sort til kartoffelmos er en sort med ringe fasthed og gerne melet. Men selv melede sorter som Bintje og King Edward kan variere fra fast til melet alt efter dyrkningen. Ofte må vi aftoppe kartoffelplanterne, når de angribes af kartoffelskimmel allerede i juli måned, mens de stadig er i vækst. Når kartofler afbrydes i væksten, bliver resultatet en mere fast kartoffel, end hvis de får lov til at vokse færdig og visne naturligt ned.

Hvis man vil have gode kartofler til kartoffelmos, gælder det om at vælge en ikke for fast sort, forspire den og sætte den så tidligt som muligt, så den kan nå at visne naturligt ned, inden kartoffelskimmelen angriber. Man kan f.eks. vælge en tidlig sort i stedet for en middeltidlig, som oftest bruges som gemmekartoffel. De tidlige kartoffelsorter har dog ofte den ulempe, at de begynder at spire tidligt under opbevaring.

De to gamle sorter Bintje og King Edward er af den melede type, og kan bruges til kartoffelmos, hvis de får lov til at vokse lang tid nok. Desværre er de ikke særlig modstandsdygtige mod bl.a. kartoffelskimmel. Tidligere var kartoffelskimmel et mindre problem, da den kom senere. I dag er der kommet nye racer af kartoffelskimmel, som de fleste somre angriber allerede midt i juli.

Du kan prøve at gennemsøge de mange kartoffelsorter for evt. egnethed på Planteinfo.dk. Når du klikker ind på den enkelte sort, er der allernederst et link til en sortsbeskrivelse. Der er mulighed for at vælge forskellige kartoffeltyper i toppen af det interaktive skema. Se skema over kartoffelsorter.

Sortsbeskrivelse af Bintje

Sortsbeskrivelse af King Edward

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kartoffelsort til kartoffelmos?