Ved hvilken temperatur skal kartofler opbevares?

Måske hører spørgsmålet overhovedet ikke hjemme hos jer? Jeg vil gerne vide, hvor meget man skal passe på, at kartofler ikke bliver afkølet under transport fra indkøb, under opbevaring osv. Jeg har kritiseret min handlende, fordi hans kartofler ofte står ude omkring frysepunktet. Selv pakker jeg dem ind blot for transporten. Er jeg hysterisk?

Med venlig hilsen
Jens Peter Jacobsen, februar 2003

Svar

Kartofler bør bestemt ikke ligge udenfor en forretning i frostvejr. Kartofler som nedkøles til under 3–4° C omdanner kulhydrat til sukker og bliver søde. Og det er meget få mennesker, som kan lide det. Desuden bliver de ødelagt, hvis de direkte fryser.

Hvis du transporterer dem i bil, kan du bare lægge dem ind i bilen under hjemtransport. Jeg ved faktisk ikke, hvor længe de skal være afkølet under hjemtransport, inden sukkerdannelsen starter. Men mit gæt er, at det kun er et problem i virkelig frostvejr, eller hvis du har lang vej hjem. Men det skader da ikke at pakke dem lidt ind under transporten. Kartofler skal opbevares ved ca. 5° C.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Ved hvilken temperatur skal kartofler opbevares?