Hvordan opbevarer jeg mine flotte rødbeder til vinter?

Kan jeg fryse rå rødbeder, eller skal de koges lidt først? Er lidt i tvivl om, hvordan jeg kan opbevare dem. Jeg har en kolonihave og har her fået flotte rødbeder, som jeg gerne vil kunne spise gennem vinterhalvåret, men jeg bor på 3. sal inde i byen. Kan jeg have dem stående på bagtrappen, hvor det er koldt (ikke frost), men hvad skal de ligge i?

Har kigget i jeres arkiv og kan ikke finde svaret der

Med venlig hilsen
Anne Thulin, august 2011

Svar

Jeg har aldrig forsøgt at nedfryse rødbeder, men på Winelab.dk, kan man bl.a. læse, at de skal blancheres nogle få minutter, når de er skåret i tern eller skiver.

Men frysning giver måske ikke det mest interessante resultat.

Foreløbig skal du bare lade dem blive stående i jorden, med mindre du vil have dem i den størrelse, som de har netop nu. Rødbeder kan ikke tåle frost, men indtil der kommer nattefrost, kan de blive stående, og et let dække med løv, halm eller fiberdug er nok til beskytte dem mod den første lette nattefrost. De fleste år vil man på den måde kunne have dem stående i jorden til november/december. Og til den tid er der i hvert fald færre, som skal opbevares.

Du kan til den tid lægge dem i f.eks. spande i sand og stille dem på din køkkentrappe. De skal ligge i let fugtigt sand, som ikke må tørre ud. De kan ikke tåle at være i helt tætsluttet plastemballage.

Men du kan også forsøge med vinteropbevaring i din kolonihave, hvor du dækker dem med et tykt lag løv, tang, halm eller en vintermåtte. Hvis de stikker lidt op over jorden, skal de hyppes en jordvold op over – eller bedre du graver dem ned i en rende med jord og dækker denne godt. Rødderne kan selvfølgelig findes af mosegrise, rotter og mus, og er der risiko for oversvømmelse af haven i vintertiden, så er det heller ikke en brugbar metode. I en hård vinter som sidste år var det også lidt besværligt at få fat i sine rodfrugter, men de frøs ikke under et godt lag dække, og sneen isolerede også godt.

Læs mere i artiklen: Rødbede

Se også artiklen Vinteropbevaring af rødbeder, hvor de omtalte metoder også kan bruges til rødbeder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan opbevarer jeg mine flotte rødbeder til vinter?