Hvornår kan man begynde at grave kartofler op?

Jeg har hørt, at man kan grave kartofler op 14 dage efter, at de har blomstret. Er det rigtigt?

Med venlig hilsen
Benny Ingildsen, juni 2012

Svar

Det er en udmærket rettesnor at sige, at der er store nok kartofler under 14 dage efter begyndende blomstring. Men det varierer lidt efter hvilken sort, det er, og ikke alle sorter blomstrer.

Når der begynder at komme store knopper, kan man stikke en finger ned og føle sig frem til, om der er ved at være kartofler. Når kartoflerne blomstrer rigtigt, er det en god ide at grave en top op for at se, hvor store kartoflerne er. Hvis de er for små, kan man plante den igen og vande grundigt. Nogle sorter sætter kartofler i overfladen eller centralt lige under planten, andre sætter dem dybere eller mere spredt. Det er derfor ikke altid let at vurdere, om kartoflerne er store nok, uden at lave en prøveopgravning, hvis man ikke kender sorten godt nok.

De tidlige sorter udmærker sig ved tidligt at danne et mindre antal store kartofler, mens de senere sorter sætter flere, og der går længere tid, inden de bliver store.

Sætter sorten ikke blomster, må man se på, om planten er stor og ser ud til være ved at holde op med at vokse, inden man prøver sig frem som ovenfor beskrevet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvornår kan man begynde at grave kartofler op?