Kan man spise gulerodstop?

Jeg har lige læst, at gulerodstoppe er spiselige. Er det korrekt? Havde den opfattelse, at de var giftige.

Med venlig hilsen
Helen H. Sørensen, september 2012

Svar

Gulerodstop er spiselig

Små fine gulerodsblade i det stadie, hvor gulerødder skal udtyndes. Foto: Karna Maj

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har smagt på gulerodstop. Det er ikke noget, som vi indtil nu har spist i Danmark. Så vidt jeg kan læse er gulerodstop spiselig, men måske ikke så velsmagende. Man skal i hvert fald holde sig til at spise de fine blade, stilkene er bitre. Men man kan jo begynde med at finde et par opskrifter med gulerodstop.

At gulerodstop ikke er giftig er ikke det samme som at man som individ kan tåle at spise den, da man kan være/blive allergisk. Kan man ikke tåle at spise gulerødder, bør man heller ikke forsøge med toppen.

Det er vigtigt, at man holder sig til usprøjtede gulerodstoppe, så brug kun fra økologiske eller hjemmeavlede og usprøjtede gulerødder.

Mit gæt er, at ny gulerodstop er mere delikat end de gamle toppe, der står ude i efterårshaven. Måske er det toppen på udyndingsgulerødder, der er delikatessen. Her skal man dog passe på ikke at komme til at plukke blade af ukrudtsplanten jordrøg med, da den i småbladstadiet ligner gulerodsblade lidt, men har en mere blågrøn farve. Den spirer frem samtidig med gulerødder og dild, som den også kan forveksles med. Den bør man undgå at spise.

Det er ikke al top af rodfrugter, man skal gå i gang med at spise. Blade af persillerod er også meget anvendelig, og her kan den fineste del af toppen hele vinteren bruges i mangel på persille. Blade af selleri anvender vi også til at give smag til suppe. Derimod skal man holde sig langt væk fra at spise toppen af pastinak, selv om de nye lysegrønne blade i foråret ser meget lækre ud.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man spise gulerodstop?