Hvorlænge kan man vente med at sætte kartoflerne?

Mine læggekartofler er med store kraftige spirer og trænger til at komme i jorden. De tidlige af sorten Hamlet står i potter og og har begyndende bladdannelse.

Hvad gør jeg når jorden er så kold?

Hvor længe kan jeg trække læggetidspunktet?

Med venlig hilsen
Gunhild Bjerg, april 2013

Svar

Du er ikke ene om de problemer med læggekartofler og store forkultiverede kartoffelplanter. Vi plejer jo at kunne begynde at lægge de tidlige kartofler på friland under fiberdug i forvarmet jord allerede i sidste halvdel af marts.

Sådan er det ikke gået i 2013, hvor jorden stadig kun er nogle få grader varm. Selv under klar plast bliver jorden godt nok varm, når solen skinner. Men om natten og de dage, hvor solen ikke skinner, falder jordtemperaturen hurtigt. Derfor er vi nu en tredjedel inde i april uden at det har været tilrådeligt at sætte kartofler i jorden. Jeg har set enkelte forsøge med at plante de store kartoflfelplanter ud i mistbænk og hver nat dække med masser af fiberdug eller måtter.

Heldigvis kommer varmen om få dage – fra søndag vil jordtemperaturen for alvor begynde at stige. Så læg et stykke klar plast over stykket, hvor du vil plante ud, så den kan blive godt lun, inden du planter dine kartofler ud. Overdæk med fiberdug, gerne over buer af f.eks. elrør, så de får det mest muligt lunt og især skånes for vind. Det vil sige, at de kan plantes ud senest i næste uge. Og mon ikke der kommer fine kartofler ud af det. Ellers må vi konkludere, at de helt tidlige kartofler med mange års mellemrum ikke lykkes helt efter ønske, at vejret bestemmer i sidste ende.

Dine læggekartofler skal nok blive stående, hvor de er, indtil sidst i næste uge – det er antagelig ikke før her, at jordtemperaturen er ved at være de 8°, som man mener, jorden skal være for at kartofler trives godt. Læggekartofler med spirer klarer det, også selv om de begynder at blive lidt runkne. Der skal nok komme kartofler ud af det. Jeg har flere gange lagt nogle meget runkne forspirede kartofler sent i maj som 2. hold, og de kom fint.

Du kan lægge klar plast over jorden et par dage, lægge kartoflerne og dække plasten over igen, indtil kartoflerne kommer op. Men det er ikke nødvendigt, og jorden kan i sidste halvdel af april i fuld sol blive for varm, så der skal holdes øje, og plasten evt. fjernes om dagen, eller erstattes med fiberdug. Det er bedre at vente et par dage ekstra og lægge dem uden overdækning, hvis det ikke er det de tidligste kartofler. Vil man give dem lidt bedre forhold for at få dem store tidligt, kan man overdække med fiberdug uden buer under. Når de kommer op naturligt, kan de godt selv holde fiberdugen oppe.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorlænge kan man vente med at sætte kartoflerne?