Er mine aspargesplanter blevet for gamle?

I mit 8–10 år gamle aspargesbed, ser det lidt småt ud med aspargeshøsten. De er tynde og ranglede. Er de ved at være for gamle og skal fornyes? Kan evt. nye planter sættes i samme jord.

Med venlig hilsen
Sanne Grenaa, maj 2013

Svar

Tynde asparges smager fortræffeligt – men kommer der ikke så mange, er det et problem.

For at starte med det sidste, så bør du starte et nye aspargesbed et sted, hvor der ikke har været asparges i mange år. Men det er antageligt ikke nødvendigt at anlægge et nye aspargesbed.

Normalt siger man, at aspargesplanter fint kan give asparges i både 10 og 15 år. Jeg har haft aspargesplanter, som gav godt i over 20 år. Og i et bed har jeg planter, som nu er 30 år gamle og stadig giver pænt. Det er sorten Mary Washington. Jeg ved ikke om de nye F1 sorter har samme seje livsegenskaber – jeg har kun haft mine i 5 år.

Mit bedste gæt er, at du ikke har gødet planterne tilstrækkeligt, når de begynder at blive tynde og ranglede. Du er ved at udsulte dem, tror jeg.

Hvis du giver mig ret i det, så vil jeg foreslå denne kur:

  1. Hold op med at stikke aspargesskud senest 1. juni. Planterne skal have ekstra tid til at samle energi.
  2. Giv dem en god gang gødning, f.eks. kyllingegødning. Muld det ganske let ned.
  3. Har du ikke givet bedet kalk i en del år, så giv dem kalk, så jorden er helt hvid/gul (dolomitkalk).
  4. Dæk med kompost i et lag på 2 cm. Har du lerjord, så bland gerne noget grus i, da asparges mistrives i for kompakt jord. Muld det forsigtigt ned i det øverste jordlag mellem rækkerne og planterne. Inde omkring planterne lægges det bare oven på jorden. Muld det evt. ned senere på sommeren, når skuddannelsen ophører.
  5. Hvis det er tørt, så vand bedet.
  6. Bind skuddene op, så de ikke knækker i en sommerstorm

Denne kur vil få god vækst i planterne, så de kan nå at samle godt med næring i rødderne til næste års skud. Planterne skal med den kur gerne blive min. 1.5 m høje, frodige og flot grønne.

Hvis det ikke giver kraftigere og gode skud næste år, så kan du overveje et nye bed.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er mine aspargesplanter blevet for gamle?