Hvordan tilbereder jeg Nekrassow Fava bønne?

Jeg købte i foråret en pose frø af Nekrassow Fava bønne. Frøene købte jeg gennem Foreningen Frøsamlerne, da de var på besøg på Lyngby Stadsbibliotek.

Nu er mine bønner blevet tykke og vist klar til fortæring – men jeg ved ikke, hvordan jeg tilbereder dem. Jeg har været rundt på forskellige hjemmesider, men kan ikke finde noget, hvor der nøjagtigt står hvordan man gør og jeg vil jo gerne i gang med at høste og smage. Så mine spørgsmål er:

Hvordan ser jeg om de er plukkemodne? Jeg har plukket et par stykker og de ser fine ud – dog er bønnerne ikke sorte, som der står, men grønne. Den enkelte bønne er ca. 2 cm lang, når pillet ud af bælg.)

Skal jeg tage bønnerne ud af bælgene før de koges? Hvor lang tid skal de koge? Skal de puttes i kogende vand eller koge med fra koldt vand?

Med venlig hilsen
Be-te Elsebeth Strøm, august 2013

Svar

Der venter dig en delikatesse med dine valske bønner, men det er vigtigt at få dem høstet på det rigtige udviklingsstadie. Her må du smage dig frem, det er umuligt at give en nøjagtig vejledning til høsttidspunkt. De skal koges og smuttes ud af den hvide, seje hinde.

Du kan læse mere om høst og tilberedning i artiklen Valsk bønner.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan tilbereder jeg Nekrassow Fava bønne?