Hvordan anlægger jeg bedst urtebede i en græsplæne?

Jeg er en ny og meget glad ejer af en lille kolonihave. Den har tidligere fungeret som prydhave, og der er derfor et stort stykke græsplæne, som jeg gerne vil anlægge køkkenhave på.

Jeg har læst jeres guide, og udfra den tænker jeg, at det er bedst at benytte metoden, hvor man kvæler græsset.

Men jeg er dog i tvivl om, hvorvidt jeg efterfølgende vil kunne dyrke fx. kartofler, hvis ikke jeg fjerner tørven helt? I skriver nemlig, at der er forskel på, hvilke grøntsager man kan dyrke, alt efter hvilken metode man benytter til anlæggelsen.

Desuden vil jeg gerne forsøge at dyrke efter, hvad jeg har hørt som, løs jord princippet. Men kan jeg det når det ikke er et højbed?

Kan jeg evt. løsne jorden til foråret, tilsætte en smule kompost og så sætte tæt i bedene?

Jeg vil jo gerne udnytte pladsen bedst muligt. :)

PÅ forhånd mange tak – jeg vender nok tilbage igen :)
Marie

Med venlig hilsen
Marie Schnack, november 2013

Svar

Til lykke med din lille kolonihave og din beslutning om at dyrke grønsager i den nuværende græsplæne.

Jeg går ud fra, at det er den her guide, du har læst: Anlæg en køkkenhave i græsplænen

Efter min mening er det allerbedste, du kan gøre lige nu, at grave græsplænen op til bede, inden vinteren kommer. Græstørven kan nå at formulde, inden du skal så og plante fra april. Du får den allerbedste jord ved at få vendt græstørven ned og dermed beholde det organiske materiale i jorden. Det vil også fungere som næringsstoffer for 1. års afgrøder. Med den metode er jorden klar til at blive kultiveret og revet til forår. Vælger du at skygge græsset væk, skal du i gang med at grave til forår, og det giver et dårligere udgangspunkt.

Du vil kunne lægge kartofler i jorden til forår, hvis du vender tørven nedad nu. Skulle der være lidt rester af græstørven nede i den dybde, hvor du skal placere kartoflerne, kan du lige fjerne en lille stykke og komme resterne på kompostbunken. Det er ved anlæggelse i foråret, at det er vigtigt at vælge metode i forhold til de grønsagsarter, man ønsker at dyrke.

Du markerer bedet, du vil grave op og starter i den ende ende af bedet. Det er praktisk med en bedbredde på 110–120 cm. Med spaden stikker du passende firkanter ud hele vejen over. Firkanterne laves i den bredde/længde/dybde, som din spade har. Derpå vender du firkanterne, så græssiden kommer nedad. Og så næste række.

Det kræver lidt øvelse at kunne tippe firkanterne rundt, så de lander korrekt hver gang. Det er en teknik, man lige skal lære sig. Det er et lidt tungt arbejde, og man bruger ryg og muskler, som man normalt ikke bruger. Derfor vil jeg råde dig til kun at tage et mindre stykke ad gangen, f.eks. 3–5 m² og så vurdere, om du kan tage mere næste gang. Det afhænger også af din kondition.

Den dyrkningsmetode, du spørger til, er beddyrkning i en dybt løsnet jord, hvor man ikke træder i jorden. Når jorden er løs, og man ikke træder i den, kan man dyrke planterne med mindre afstand. Dog ikke tættere, end at planterne har plads nok til at udfolde deres vækst optimalt. Men de kan dyrkes tæt sammen, så planterne dækker bedet uden bar jord mellem de udvoksede planter. Metoden har du i et højbed – forudsat, at du sørger for en løs og god jord. Men du kan fint dyrke på denne måde i et bed uden kant. Når du løsner jorden, fylder den mere, og du kan lave et hvælvet bed. Det har desuden den fordel, at overfladen bliver større, og jorden dermed varmes lidt mere op af solens stråler. Så ja, du kan løsne jorden, tilsætte kompost og dyrke i det med lille planteafstand.

Det ideelle er, at jorden løsnes i to spadestiks dybde, især hvis du har en leret jord. Man kan fint dyrke i bedene uden at løsne i to spadestiks dybde, så det er udmærket at gøre det over nogle år. Dybdeløsning af dine bede bør du foretage på et tidspunkt, hvor jorden er fin og smuldrende. Det er den meget sjældent førend sidst i maj eller derefter. Du må derfor dybdeløsne de bede, hvor det er muligt, f.eks. inden udplantning af de varmekrævende planter som majs, tomater, selleri, squash og såning af bønner. Du kan så løsne andre bede, når afgrøden er høstet, f.eks. efter nye kartofler, løg, ærter. Her er det vigtigt at så en grønafgrøde umiddelbart efter. Se mere i artiklen Jordforbedringskur. Dybdeløsning er noget, man gør én gang, træder man ikke i bedet, er det ikke nødvendigt at gentage det.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan anlægger jeg bedst urtebede i en græsplæne?