Kan jeg plante asparges her i marts?

Jeg har været så heldig at få foræret en del aspargesrødder af en kollega, som har gravet dem op fra sin have her i starten af marts. Nu skal jeg til at anlægge et aspargesbed, men jeg er meget i tvivl, om jeg skal lægge rødderne i jorden nu (i skrivende stund 5. marts), eller om jeg skal vente lidt? Skal jorden være varmere? I så fald, hvordan skal jeg så opbevare dem indtil da?

Tak for en skøn hjemmeside!

Med venlig hilsen
Rikke C. Madsen, marts 2014

Svar

Problemet med aspargesrødder er, at de ikke må tørre ud i det tidsrum, der går fra de graves op og til de plantes igen. Hvis de allerede ligger godt tildækket med jord, så kan du godt lade de ligge 1–2 uger til foråret er sikker.

Men jeg ville plante dem med det samme. Normalt planter man sidst i april, når rødderne begynder at sætte nye skud – det er på det tidspunkt, at man kan finde dem i haven. Men jeg kan se, at der er planteskoler med salg af aspargesplanter, som sælger med levering fra 1. april. Jeg tror, at det er fint at plante dem nu i den ca. 5° varm jord – det er jo et mildt forår, vi har i år.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg plante asparges her i marts?