Hvor kan jeg finde information om at plante tæt i højbede?

Jeg har netop etableret 2 højbede på 1 gange 4 meter. De skal bruges til grønsager. Kan jeg finde en plan et sted? Jeg har læst man kan så meget tættere end normalt. Gælder det også plantning af jordbærplanter?

Med venlig hilsen
Annie Lundberg, april 2003

Svar

Der er en supergod bog om bl.a. plantetæthed (hvis man kan engelsk), som jeg selv har brugt meget: J. Bleasdale, The complete know & grow vegetables|. Den kan fjernlånes gennem dit bibliotek. Den tager forskningsresultater om mange aspekter af grønsagsdyrkning, og gør dem brugbare også for hobbydyrkeren.

Men – dine bede er ret smalle, og med kun 2 bede har du i alt kun 8 m². Det udelukker af praktiske grunde mange af de større planter, og rigtigt valg af afgrøder bliver lige så vigtigt som rigtig afstand. Så mon ikke du skulle søge hjælp i bøgerne om dyrkning på lidt plads. Der er to bøger på dansk, der ser relevante ud – jeg har dog ikke selv læst dem: B. Segall, Den praktiske køkkenhave – en guide til at dyrke afgrøder på begrænset plads og M. Guerra, Den lille køkkenhave.

Andre nyttige bøger, der kan fjernlånes på biblioteket, er: Mel Bartholomew, Square foot gardening (ideen til opdeling af bede i små firkantet, der plantes tæt, er beskrevet på dansk af Troels V. Østergaard i Praktisk Økologi 2, 1 (1982) – »Kvadrathaven – en ide til mindre haver«.)
Joy Larkcom, Vegetables from small gardens – a guide to intensive cultivation.

Gennem Amazon ville du kunne bestille følgende:
J. Jeavons, Sustainable vegetable gardening (den oprindelige initiativtager til den såkaldte bio-intensiv dyrkningssystem på højbede), med mange oplysninger om plantetæthed – dog i større haver med intensiv økologisk gødning og Pauline Pears, Beds: labour saving, space-saving, more productive gardening.

Jeg har ikke set noget om afstand mellem jordbærplanter. Men her er god luft omkring planter og frugter, for at undgå sygdomme, lige så vigtig som ernæring til planterne. Vi har selv jordbær på højbede, men de er meget bredere, og afstanden er ikke meget anderledes end i rækker – dog kan vi lave 3 rækker på et bed. Jeg forestiller mig at det er spild af plads at fylde bare én af dine kun 2 bede med jordbær – og så har du heller ikke mulighed for at lave et ordentlig sædskift. Hvis jeg var dig ville jeg nok kigge efter ideer om dyrkning af jordbær i højde, f.eks. på søjler.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor kan jeg finde information om at plante tæt i højbede?