Kan jeg dyrke nye kartofler i gamle højbede?

Jeg har hørt,at når man har gravet kartoflerne op i juni kan man lade en knold ligge i jorden. og så skulle den komme op til foråret og give nye kartofler… Det har jeg så gjort, men jeg er meget usikker på om det kan lade sig gøre. Så jeg vil gerne have jeres mening.

Med venlig hilsen
Flemming Bekker-Hansen, oktober 2017

Svar

Der er to grunde til, at det ikke er en god ide.

For det første bør man ikke dyrke samme afgrøde i samme jord to år i træk. Dels trives en afgrøde bedst i en jord, hvor der ikke har været dyrket samme afgrøde året før- Dels er der risiko for at opformere sygdomme ved at dyrke tiere end hvert 4. år…

Kartofler kan ikke tåle frost. Hvis vi får en hård vinter vil din kartoffel i jorden gå til af frost. Hvis vinteren bliver mild, vil din kartoffel overvintre og spire frem næste forår. Men det bliver senere, end hvis du havde forspiret og lagt kartoflen først i april. Det skyldes at jorden er kold. Jo senere dine kartofler spirer frem, jo større risiko er der for, at de ikke når at blive store, inden der er risiko for, at der kommer kartoffelskimmel, som standser væksten.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg dyrke nye kartofler i gamle højbede?