Fiberdug som vinterdække?

Vi har lagt et lag kompost på vores grøntsagsbede i november. Vi vil gerne beskytte bedene gennem vinteren. Vi har svært ved at skaffe organisk materiale nok.

Kan vi bruge fiberdug og dække bedene med kompost med det?

Med venlig hilsen
Jytte Hammer Hansen, november 2021

Svar

Kære Jytte,

Fiberdug kan naturligvis være en løsning. Læg det så løst ovenpå, at kompostlaget nedenunder stadig er luftigt. Ligger det presset sammen, kan der opstå iltmangel, som kan føre til dannelsen af skadelige stoffer, der kan påvirke den efterfølgende plantevækst i en negativ retning.

Men I kan også bruge halm, hø, smågrene, tang o.l. til at dække kompostlaget over med alt efter, hvad der er nemmest at skaffe for jer. De naturlige materialer har den store fordel, at de nedbrydes og er med til at forbedre jorden.

Og man behøver ikke holde sig til listen. Stort set alt organisk materiale bruges, når formålet er at beskytte jorden mod kulde, blæst og nedbør i løbet af vinteren. Resterne fra afgrøder, som man høster i løbet af vinteren, bør således også få lov at ligge på bedet. Bliver det for rodet at se på til ens smag, kan man findele plantedelene i mindre stykker, hvilket også gør, at de nedbrydes hurtigere.

Der er mange gode grunde til at holde jorden dækket gennem vinteren. Et isolerende dække giver en højere og mere stabil jordtemperatur, blæsten udtørrer ikke jorden, og nedbøren slemmer ikke jorden til, så den bliver kompakt og dermed mindre porøs og iltholdig. Det betyder, at regnorme og mikrolivet får en længere aktiv periode i efteråret og i perioder, hvor vinteren er mild.

Læs mere om vinterdække af havens bede her >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Fiberdug som vinterdække?