Hvor skal jeg placere aspargesbedet?

Hej,

Jeg skal til at dyrke asparges og stødte på jeres fine hjemmeside, tak for den!

Mit spørgsmål er, hvor jeg skal placere bedet i min have? Jeg har både sydside, øst- eller vestvendt. Kræver asparges meget læ, eller kan de tåle vind?

Med venlig hilsen
Maria, marts 2022

Svar

Kære Maria,

Asparges trives bedst, hvis de står et sted, hvor der er sol, varme og læ. Er der læ i den sydvendte del af din have, vil det give en optimal placering og de tidligste asparges.

Toppen af asparges bliver ganske stor hen over sommeren, og står de et vindomsust sted, kan de risikere at knække. Derfor er læ vigtigt.

Du kan minimere risikoen, hvis du binder dem op til pinde, der er stukket godt ned i jorden. Sæt helst pindene samtidig med, at du planter aspargesplanterne, så du ikke kommer til at skade rødderne ved at jage en pind igennem dem på et senere tidspunkt.

Du kan læse meget mere om at anlægge et aspargesbed i artikel »Anlæg et aspargesbed« >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor skal jeg placere aspargesbedet?