Hvordan får vi blomster længere nede på tomatplanten?

Vores tomater er nu oppe i toppen af drivhuset. En del af dem har først fået blomster langt oppe på stænglen, så hvis jeg kniber toppen af, ender jeg med en sølle høst pr. plante.

Planterne er frøplanter undtaget én købt, som har sat blomster tæt på jorden. Frøplanterne er alle sideskudsknebne.

Da vores drivhus ikke er 4 meter højt (kun 2) er mit spørgsmål, hvordan sørger jeg for at planterne starter blomstersætningen tidligere, så vi får en ordentlig høst pr. plante.

Med venlig hilsen
Claus Nørgaard, august 2022

Svar

Kære Claus,

Blomstersætningen kan godt blive udsat til fordel for blade, hvis planterne har fået lidt for meget kvælstofholdig gødning. Mange sideskud, der ikke fjernes i tide, kan også give en senere blomstring, men det lyder som om, I har været der med knibningen.

Tomatplanter, der vokser for hurtigt og når at blive ranglede, sætter også først blomster et stykke op ad stænglen. Tomatplanter kan godt blive lidt for lange i det, hvis de får for lidt lys eller har det for varmt indenfor, mens de forkultiveres. En placering ved 14–16 grader efter fremspiringen og godt med lys giver kompakte tomatplanter.

Kan man ikke undgå, at planterne står i en lun vindueskarm, mens de forkultiveres, kan man åbne vinduet og give dem en kold brise et par gange om dagen, når man alligevel lufter ud. Men hold det på briseniveau og ikke kraftig gennemtræk. Det kan også give en mere kompakt vækst, hvis man jævnligt stryger hånden hen over de små planter.

Ved udplantningen i drivhuset kan tomatplanterne plantes ganske dybt. Det tager de ikke skade af, tværtimod sætter de nye bi-rødder langs den del af stænglen, der er dækket af jord. Man kan derfor sætte dem i en dybde, hvor de første blomster kun er et mindre stykke over jordoverfladen. Fjern bladene på den del af stænglen, der skal under jorden.

Kan man ikke komme i dybden i jorden, kan rodklumperne og det nederste af stænglerne på tomatplanterne også plantes vandret i en rende i jorden.

Når tomatplanternes bindes op i drivhuset, kan man binde dem på en måde, så de kan sænkes ned, efterhånden som de vokser opad. Det gøres lettest ved at binde en løkke omkring stænglen forneden og fæstne den anden ende af snoren oppe på en af drivhusets tværpinde. Snoren kan man binde op og sænke hele planten en eller flere gange i løbet af vækstsæsonen. Det giver tomater i plukkehøjde, og den del af stænglen, der ender med at ligge på jorden, tager som regel ikke skade.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan får vi blomster længere nede på tomatplanten?