Hvor lang tid bevarer borlottobønner deres spireevne?

Hvornår mister et borlottobønnefrø spiringsevnen?

Med venlig hilsen
Joahnne Nielsen, april 2002

Svar

Bønner plejer at kunne bevare spireevnen i hvert fald i 2–3 år, måske længere. Men det afhænger helt af, at de har været opbevaret tørt og helst heller ikke varmere end 18–20° C – helst koldere.

Du kan forspire dem ved at lægge dem i et fugtigt viskestykke i en plastikpose. Så snart du kan se spirerne, sår du dem. På den måde undgår du at så dine bønner, hvis de ikke vil spire. Det skal selvfølgelig ikke gøres før jorden er varm nok til at så bønner – tidligst sidst i maj. Du kan også lave en spireprøve med f.eks. fem stk nu og få det afklaret med det samme.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor lang tid bevarer borlottobønner deres spireevne?