Sætter selleri frø efter overvintring?

Hvad kan jeg forvente af 3 selleri, som har overlevet vinteren? Sætter de frø, og kan man i givet fald anvende de frø med et ordentligt resultat, eller sætter de knold? Og er den lige så god som første år? Er det normalt, at selleri overvintrer?

Med venlig hilsen
Gitte Tjørnehøj, maj 2002

Svar

Det er ikke normalt, at selleri overvintrer. Hvis man har dækket for frost med fiberdug i efteråret og lader den ligge vinteren over, er der større chancer.

Selleri er en toårig plante. Hvis det er knoldsellleri, du har, burde de have dannet knold sidste år. Ellers er det sikkert bladselleri. Selleri sætter 2. år i foråret nogle ny blade, som man kan bruge i maden – f.eks. i en suppevisk. Men meget hurtigt går den i blomst og frø. Du vil således kunne få frø af planterne. De modner i september. Planten bruger al sin kraft på at sætte blomster og frø andet år, den danner ikke knold andet år – man siger den går i stok.

Jeg har flere gange høstet frø af bladselleri ‘Utah’, og du vil også kunne høste frø af dine knoldsellleri. Men hvis det er en F1 sort, du har, aner du ikke, hvilke egenskaber dens efterkommere vil få. Er det ikke en F1 sort, vil den ligne dine planter – selleri er fremmedbestøver, så de vil krydsbestøve. Det betyder også at de tre planter kan blive bestøvet af vild selleri og persilleselleri, hvis der er nogen af disse planter i nabolaget; faktisk helt op til 1 km afstand.

Hvis du høster frøene, kan du så dem, og antagelig vil de ligne dine planter. Du kan godt bruge frøene til at så af i nogle år, da de bevarer spireevnen i et par år. Men du kan ikke på langt sigt bevare sorten, da det er for få planter. Vil man bevare f.eks. en gammel sellerisort, skal man som minimum have 10 planter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Sætter selleri frø efter overvintring?