Kartoffelsort til dyrkning under halm?

Jeg vil gerne prøve at dyrke kartofler på den måde, som jeg så på høstmarkedet i september, at de prøvede på Barritskov: dybe riller og halm over. Perfekt metode for os med lerjord. Men jeg fik ikke fat i sorten. Findes der kartofelsorter, som er gode til lerjord? Hvad hedder de?

Med venlig hilsen
Jette Vangslev, marts 2002

Svar

Driftsleder Anders Rasmussen, Barritskov kender desværre ikke kartoffelsorten. Det var ikke sorten, men dyrkningsmetoden, man afprøvede, og kun på en 50 m række. Normalt dyrker man på Barritskov ikke kartofler til Årstidernes kunder, det gør man på de andre gårde med lettere jord.

Dyrkning under halm

Anders Rasmussen oplyser, at kartoflerne blev lagt næsten ovenpå jorden i en 2–3 cm dyb rille og dækket med 10 cm halm. Halmen fløj væk – det var en åben mark. Derefter blev der lagt flager af halm fra halmballer over. Det er vigtigt, at der hele dyrkningssæsonen er så meget halm over, at kartoflerne ikke får lys. Kartoflerne var lang tid om at komme igang, da jorden var kold nedenunder halmlaget. Men der blev nogle fine kartofler ud af det. De var dog skurvede, men det skyldes måske sorten. Desuden var der megen forskel på størrelsen. Men udbyttet var af normal størrelse.

Sorter til lerjord

Hos firmaet Dan Organic, som leverer læggekartofler til avlerne, oplyser konsulent Arne Bendixen, at der ikke er specielle gode sorter til lerjord, men at Ditta og Sava klarer sig godt på lerjord. Man kan også prøve Agria.

Jeg kan så tilføje, at på Vestlolland, hvor der er udpræget lerjord, sælger Danfrø-butikken i Nakskov hvert år mange Nikola læggekartofler. I følge egne erfaringer giver Nikola et godt udbytte på lerjord af velsmagende kartofler.

Sava og Ditta kan fås i økologisk kvalitet. Nikola forhandles ikke i økologisk kvalitet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kartoffelsort til dyrkning under halm?