Er det muligt at dyrke tomater i vindueskarmen?

Er det muligt at dyrke tomater (i mindre omfang) i vindueskarmen? Jeg har nemlig hverken have eller altan.

Med venlig hilsen
Camilla, januar 2004

Svar

Det kommer nok an på vindueskarmen – eller retter sagt, på mængden af lys. Tomater kan sagtens dyrkes i potter – selv store sorter – men planterne bliver ikke helt så store, som dem i jorden (hvilket jo kun er godt i denne forbindelse). Men de kræver meget sollys, så man skal vælge et meget lyst sted. Med det lys, der kommer gennem et normalt vindue, vil planten nok blive mere ranglet end ellers. Jeg vil derfor anbefale at vælge enten en ampeltomat (men frugtmængden er i min erfaring noget begrænset) eller en busktype. Jeg sidder og kigger på et af de danske frøkataloger, i dette tilfælde fra Danfrø, der tilbyder 2 ampeltomater og 2 busktomater, inkl. en der hedder »Balkonstar« til balkoner – mon ikke denne type kan klare sig i vindueskarmen også.

Busktomater skal ikke knibes på samme måde som med de lange, da deres længevækst standser på et tidspunkt, men man skal selvfølgelig knibe dem nok til at holde dem indenfor karmen.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er det muligt at dyrke tomater i vindueskarmen?