Hvilke løg eller frø kan bruges til salatløg?

Jeg kunne godt tænke mig at have salatløg i min have. Hvilke løg eller frø kan bruges til satatløg? Hvornår sås eller sættes løgene?

Med venlig hilsen
Jette Larsen, februar 2004

Svar

Der er forskellige muligheder. Den mest oplagte er ‘Long Red Florence’. Den er hurtigudviklet og giver forholdsvis store, torpedoformede løg. En gammel kending, ‘White Lisbon’, er ikke så hurtig og ikke så stor. Man kan også bruge den japanske ‘Ishikura’, der sommetider kaldes porreløg. Den giver store løg med lange, brugbare skafter, men er først klar sidst på sommeren, og så har den en klistret plantesaft, som ikke er så charmerende.

‘Long Red Florence’ kan være klar i juni, hvis man forkultiverer. I det hele taget er det bedst at forkultivere løgene for at få en tidlig og lang sæson. Sidst i februar eller marts sås i en potte på 15–20 cm i pottemuld – ikke så- og priklejord. Ved at bruge kraftigere jord og en stor potte, kan løgene blive på samme sted til udplantningen. Når vejret er forårsagtigt i april plantes med 5–10 cm’s mellemrum i rækkerne. Det er ret tæt, men ved at høste lidt spredt, får de senere løg bedre plads. Læs mere om at så løg i artiklen Så løgene inde og plant ud.

Frø kan købes hos Frøposen, eller andre velassorterede frøfirmaer.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvilke løg eller frø kan bruges til salatløg?