Hvorfor vokser kun toppen af mine grønsager?

Mit problem er, at i min køkkenhave vokser toppen af mine grønsager fint, men planterne udvikler sig ikke i jorden. Det gælder f. eks. løg, radiser, porrer o. lign., og vores kartofler bliver heller ikke ret store. Toppene bliver fine og grønne, men jeg vil jo gerne have lidt mere glæde af det, jeg sætter i min have.

Problemet er tiltaget i gennem de sidste år. Hvilke næringsstoffer er det, der mangler i jorden, og hvad gør jeg ved det.

Med venlig hilsen
Lene Bech Madsen, maj 2002

Svar

Jeg tror snarere din have har fået for meget end for lidt! De gamle sagde, at kunstgødning jager planterne op af jorden, og det er nok det, du oplever.

Jeg vil tro, at dine planter er mørkegrønne, sådan over i det blågrønne – et tegn på kvælstofforgiftning. Hvis jeg har ret, er den eneste kur at udelade kvælstofholdig gødning et år eller to. Du kan evt. bruge stenmel (kan købes hos Solsikken) for at afhjælpe eventuelle ubalancer i tilførslen af mikronæringsstoffer.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor vokser kun toppen af mine grønsager?